22.08.2024

TIMOCOM Transportbarometer: Mangel på transportkapacitet på transportmarkedet truer, når økonomien tager fart

Transportbarometer Q2 2024 Grafik1 (1)

Fragtandelens udvikling i Europa 

På trods af den svage konjunktur og de økonomiske udfordringer i Europa steg tallene for fragttilbud på transportmarkedet i andet kvartal af 2024. På TIMOCOM-markedspladsen, et af de største netværk for vejgodstransport i Europa, var der betydeligt flere fragtregistreringer sammenlignet med året før. 

I hele Europa blev der genereret dobbelt så mange fragttilbud som i samme periode i 2023 (+101 %) og 53 % flere end i 1. kvartal 2024. Som i det foregående år toppede fragtmængderne i maj (+112 % sammenlignet med 2023) og nåede et nyt årshøjdepunkt med en gennemsnitlig fragtandel på 81 %. Antallet af fragttilbud i tysk indenrigstransport var i andet kvartal 66 % højere end i samme kvartal året før. Sammenlignet med første kvartal steg antallet af indenlandske tyske transporttilbud også med to tredjedele.

Der er mangel på kapacitet på transportmarkedet til det stigende antal transporter med kort varsel. 

Der er særlig stor efterspørgsel på transport hvert år i maj, som er en måned med mange helligdage. For at klare sådanne spidsbelastninger søges den nødvendige ekstra kapacitet primært på godsbørser. Transportører og speditører, som normalt bruger faste transportpartnere, aflyser også i stigende grad transportordrer i denne situation. ”De tilbudte priser på fragtbørserne er så normalt mere lukrative end de aftalte betingelser”, forklarer Gunnar Gburek, Head of Business Affairs hos TIMOCOM. ”Transportørerne er ofte uvillige til at give deres kunder mere kapacitet til de relativt lave fragtpriser. Derfor går mange kunder over til at tilbyde åbne transportordrer på fragtbørser.”

Chaufførmanglen og stigningen i antallet af konkurser bidrager til kapacitetsbegrænsningerne på transportmarkedet. På TIMOCOM-markedet blev der efter et fald på 28 % i udbuddet af lastrum i 1. kvartal 2024 udbudt yderligere 3 % mindre lastbilkapacitet i 2. kvartal 2024 end året før. ”Højere efterspørgsel og stigende priser tilskynder faktisk transportørerne til at opbygge ny kapacitet. Men den dårlige infrastruktur og uforudsigeligheden i forbindelse med nye drivteknologier får mange til at tøve,” siger Gunnar Gburek. ”Det kan føre til, at et potentielt økonomisk opsving går i stå på grund af manglende kapacitet."

TIMOCOM anbefaler, at afsendere opretter lukkede fragtbørser, hvor de nødvendige ekstra transportopgaver kan tilbydes. Her får de tilknyttede faste transportpartnere så mulighed for at anmode om aktuelle markedspriser for disse ture ved hjælp af et prisforslag.

Transportbarometer_Lastrum

Lastrumtilbud i Q2 2024

 

”Tilbuddene på fragtbørserne er i øjeblikket normalt mere lukrative end de faste betingelser, der blev aftalt i begyndelsen af året.”   Gunnar Gburek, Head of Business Affairs hos TIMOCOM

Tilbudspriser og prisforslag svinger

I Tyskland lå de noterede priser på opslåede fragttilbud i 2. kvartal 2024 alt afhængigt af den aktuelle efterspørgsel på mellem 1,61 €/km og 1,83 €/km i ugentligt gennemsnit Gennemsnitsprisen i andet kvartal var 13,9 % højere end udbudsprisen i samme kvartal året før. I modsætning hertil viste vognmændenes prisforslag i 2. kvartal gennemsnitlige værdier på op til 1,93 €/km. I uger med stor efterspørgsel på transportmarkedet steg prisen på tyske indenrigsture derfor markant. Det er en stigning på 17,4 % i forhold til 2023. Det betyder, at udbuds- og efterspørgselspriserne er markant forskellige. ”I sidste ende vil begge parter sandsynligvis være nået frem til en aftale på midten,” siger Gunnar Gburek.

Hvis man ser på alle europæiske ruter, var den gennemsnitlige tilbudspris 1,60 €/km. Prisforslagene for international transport lå derimod i gennemsnit på op til 1,58 €/km og var derfor næsten på samme niveau som den tilbudte pris. Her var forskellen ikke så tydelig, fordi længere, grænseoverskridende ruter generelt giver en mere fordelagtig pris pr. kilometer, og omkostningerne til diesel og vejafgifter varierer afhængigt af regionen. 

De højeste tilbudspriser blev fundet på ruter til Storbritannien: De maksimale værdier for transporttilbud, især fra Schweiz, Italien og Frankrig til Storbritannien, lå på mellem 2,34 €/km og 2,75 €/km i ugentligt gennemsnit. De ekstra udgifter, der skyldes komplicerede toldprocedurer og lange ventetider ved grænserne samt vanskeligheder med at finde passende returruter, er hovedårsagerne til de forholdsvis høje priser.

Sommernedgang forventes: Fald i fragttilbud til og med august

Prognosen for tredje kvartal af 2024 antager et fald i efterspørgslen på transportmarkedet. Det gennemsnitlige forhold mellem udbudt fragt og lastrum forventes at ligge under 70:30 i de traditionelt svagere sommermåneder juli og august. Godstrafikken forventes ikke at stige igen før september på grund af den kommende julesæson. Fragtandelen i TIMOCOM Transportbarometer kan derefter overstige 75 % igen og vende tilbage til niveauet i 2022 (se prognosen i diagrammet).

Transportbarometer Q2 2024 Grafik1 (1)

Fragtandelens udvikling i Europa 

Du kan finde flere oplysninger om den aktuelle situation på transportmarkedet og om transportbarometeret på www.timocom.dk. Aktuelle ændringer i fragtmængder på europæiske ruter er også tilgængelige for interesserede parter i Transportbarometer-rapporten fra TIMOCOM.

Download pressemeddelelse
Til toppen